Oudercontact kleuters
Posted: 21 november 2012 11:44 AM   [ Ignore ]
Jr. Member
RankRank
Total Posts:  48
Joined  2011-10-01

Beste starters,

Graag wil ik van jullie lezen hoe de oudercontacten tot hiertoe zijn verlopen.
Hoe heb je je hier op voorbereid?
Wat verliep goed? Wat was minder goed?
Herkende je dingen uit de groepsbijeenkomst?

Kortom, schrijf een (korte) reflectie over je oudercontact waarbij je duidelijk aangeeft wat je meeneemt naar het volgende oudercontact.

Tot ziens in het discussieforum!

Signature 

Lieve

Profile

Posted: 07 januari 2013 09:40 PM   [ Ignore ]   [ # 1 ]
Newbie
Rank
Total Posts:  4
Joined  2012-10-05

Beste starters,

Net voor de vakantie had ik mijn eerste oudergesprek.

Ik had hiervoor toch heel wat zenuwen omdat het niet zo prettig nieuws was dat ik moest overbrengen.
Ik heb me hierop dan ook goed moeten voorbereiden:
-Alle zorgoefeningen nog eens overlopen die gebeurd zijn met de kleuter
-Polsen naar vroegere oudergespreken (met zorgco)
-Teruggrijpen naar mijn observatiegegevens.
-Dossier doorheen de gehele schoolloopbaan van de kleuter doornemen
-...
Met al deze informatie had ik een verslag opgesteld waarop alles stond dat ik zeker wou meedelen aan de ouders.
Ik had ook genoeg voorbeelden voorzien want “slecht nieuws” is niet altijd even gemakkelijk te aanvaarden door de ouders.

Gelukkig had ik ook nog de klasjuf om op terug te vallen, oudergesprekken worden steeds gehouden met de klasjuf en/of de overkoepelende zorgcoordinator.

Het oudergesprek verliep goed, ik kon ter allertijde terugvallen op mijn voorbereiding en mijn voorbeelden.
Ook de samenwerking met de klasjuf verliep vlot.

Naar een volgend oudergesprek toe neem ik zeker opnieuw een sterke voorbereiding mee. Dit heeft me heel wat geholpen..
Ook de tips die ik kreeg via onze zorgco zal ik zeker onthouden.

Bij deze ook mijn beste wensen voor het nieuwe jaar!
Laat het een leuk, creatief en leerrijk 2013 worden grin

Groetjes,
Latoya

Profile

Posted: 07 januari 2013 09:49 PM   [ Ignore ]   [ # 2 ]
Jr. Member
RankRank
Total Posts:  48
Joined  2011-10-01

Fijn dat je deze ervaring met ons deelt, Latoya!

Slecht nieuwsgesprekken zijn nooit fijn, maar soms wel noodzakelijk.
Je hebt het goed begrepen dat een goede voorbereiding hierbij onontbeerlijk is.

Dat je hulp vroeg aan je collega’s is zeer verstandig, dat geeft een extra steun bij het gesprek.

Ik praat hierover graag nog eens met je voort bij een bezoek in de nabije toekomst.

mvg,

Signature 

Lieve

Profile

Posted: 17 februari 2013 02:31 PM   [ Ignore ]   [ # 3 ]
Newbie
Rank
Total Posts:  1
Joined  2012-10-13

Hallo iedereen,

Ondertussen heb ook ik mijn eerste oudercontact achter de rug. Ik moet wel zeggen dat ik een beetje bang was voor zo’n eerste oudercontact. Wat moet je zeggen, hoe gaan de ouders reageren, ... Het zijn allemaal dingen die in mijn hoofd afspeelden. Ik heb dan ook contact opgenomen met juf Charlotte (die ik vervang). Zij vertelde me hoe haar oudercontacten verlopen. Ik was wel blij dat ik dezelfde dingen in mijn hoofd had als zij. Ik denk dat ik hierdoor toch al goed zat met mijn voorbereidingen.
Voor mij een beetje voor te bereiden ging ik een kijkje nemen naar mijn observatiegegevens. Die eerst even doorlezen vond ik wel belangrijk. Zo had ik een zicht op wat ik zeker moest zeggen of vragen.
Tijdens mijn oudercontact maakte ik gebruik van ‘slogans’ die de ouders ook konden lezen. Bij elke slogan hoorde een leuke afbeelding. Met die slogans verwees ik naar wat belangrijk is in mijn klas. Zo kwam het gesprek spontaan op gang.
Wat ik ook deed was eerst vragen naar de ervaringen van de ouders zelf. Ik liet hen altijd het eerste woord. Ik vond het belangrijk te horen hoe zij zich bij het schoolleven van hun kind voelen.

Ik ben wel blij met mijn eerste oudercontact. Ik vond het ook goed dat ik alle ouders eens heb kunnen spreken. Veel ouders spreken mij aan na schooltijd maar dit is toch niet hetzelfde als een oudercontact. Ik merkte aan veel ouders dat zij er ook veel aan hadden eens een gesprekje te hebben. De ouders waren zeer enthousiast en als er iets ‘minder’ was waren ze opgelucht er eens over te spreken.

Wat ik mee neem naar het volgende oudercontact is vooral dat je de ouders de kans moet geven om eerst eens te vertellen over hun ervaringen en dat een goede voorbereiding noodzakelijk is. Ik vind ook mijn idee van de slogans leuk en dit merkte ik ook aan de reacties van de ouders.

Groetjes

Maglie

Profile